Khamis, 30 Oktober 2008

BULAN NOVEMBER, BULAN RUSH UNTUK GURU2

Sebelum aku aply program KPLI pada tahun 2006 yang lalu aku cuma menganggap kerja guru adalah semudah kerja dalam goverment servent. Pada Tahun lepas walaupun pada akhir tahun aku masih tak dapat lagi merasakan bebanan kerja guru bukan sekadar dari jam 7.30 hingga 2.00 sahaja. Pasalnya tahun lepas aku ,masih lagi jadi guru pelatih. Tahun lepas masa aku tengok rakan2 agak sibuk pada akhir tahun terutama bulan November.Tapi ini tahun baru aku rasa betul2 sibuk. Korang nak tau apa rangkuman kerja guru di SKTAR sekitar bulan tersebut?!..

1) Guru Kelas akan menutup rekod kedatangan murid sepanjang tahun tersebut. banyak kj
2) Guru yang pegang jawatan akan mula dipanggil oleh PPD dan JPN untuk berkursus.
3) Guru data akan mula menyiapkan data untuk rujukan tahun depan.
4) Karnival sekolah2 asli peringkat kebangsasan dijalankan di Kelantan.Aku pi.

Sebenarnya banyak lagi bebanan guru yang belum aku tulis dan mungkin takkan tertulis sebabnya Maha banyak kerja guru ni. So kepada adik2 yang nak aply jadi guru sama ada di IPT atau institut perguruan siapkanlah diri anda untuk menempuh dunia pendidikan yang sebenarnya. Jangan anggap anda major subjek tu di IPT atau institut perguruan maka itulah yang anda akan ajar di sekolah kelak.. ianya lebih dari anda jangkakan.

1 ulasan:

ZuLiNTaN-Dulu, Kini dan Selamanya berkata...

betul la....aku setuju...
bila ujung thn mmg bz betul...rasa cam nak lambatkan pusingan jam supaya keja yg bertimbun dapat disiapkan tepat pada masa yg dikehendaki..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...