Sabtu, 16 Mei 2009

SELAMAT HARI GURU


Salam semua..

16 Mei datang lagi..datang membawa pelbagai stigma dan cabaran khususnya buat kesemua warga pendidik di seluruh dunia.. sebelum penulis menceburkan diri dalam bidang perguruan, penulis menganggap 16 Mei hanyalah satu hari yang disambut oleh guru-guru dengan pelbagai hadiah yang akan diberikan oleh anak-anaqk murid.

Ya..tanggapan itu 4 tahun dahulu..tetapi penulis sedar 16 Mei bukan sekadar itu..ia lebih pada pengorbanan yang guru perolehi daripada keseluruhan masyarakat berintelek. Bukan hadiah atau sanjungan yang dimahukan oleh kami warga pendidik.cukuplah kami dihargai oleh para pelajar dan murid2, terutama dari ibu bapa.

Kami warga pendidik sedar tugas guru masakini sangat berbeza dengan tanggungjwab guru 20 tahun lepas ke atas..Guru sekarang dituntut menjadi lebih berkeperibadian yang mulia, cekap serta sanggup menjadi serba boleh bagi melahirkan KEMENJADIAN murid itu sendiri.

Penulis pada hari ni menerima berbelas pesanan SMS dari rakan2 guru dari sekolah lain..Hari ini juga penulis menjadi urusetia dan SU LADAP dengan menganjurkan kursus latihan dalam perkhidmatan HEAD COUNT. Pada semua warga SKTAR penulis mengucapkan selamat hari guru pada kalian. Setiap guru perlu membawa makanan masing2 untuk kami sambut bersama2 pada isnin ni ( 18 Mei 2009) di sekolah dan sambutan rasmi pada 27 Mei ini.

Beberapa anak murid penulis memberitahu kad untuk penulis sedang dibuat. Berbeza dengan sekolah lain,jika hadiah yang mahal dan ada klass guru2 akan terima, tapi berbeza bagi kami warga pendidik SKTAR, hadiah berupa ubi, rambutan,petai,jering dan ulaman serta buahan hutan sudah kemestian bagi kami..itu lah keunikan SKTAR..biar apa pada pandangan orang, biar kami yang menggalasnya.

Disini penulis catakan satu SMS yang penulis dapat dari seorang guru di sekolah lain:

Ingatkan campak,
rupanya jerawat batu,
Ngajar bagai nak rak,
bebudak buat tak tahu,
Rasa macam nak sepak,
takut kena serbu,
Mai sini nak habaq,
bukan kata rindu,
banyaklah sabaq,
kita ni kan CIKGU...

SELAMAT HARI GURU BUAT SEMUA....

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...