Jumaat, 18 September 2009

AKTIVITI MENJELANG SYAWAL DI SKTAR


Salam Aidilfitri buat kesemua pembaca blog..




Aidilfitri bakal menjelma lagi 2-3 hari dari sekarang...Rasa terlalu sekejap je Ramadhan datang..dan Ramadhan dah pun nak berlabuh tahun ni..Ya Allah..berilah kesempatan untuk aku sambut dan sempurnakan Ramadhan tahun hadapan dengan lebih baik lagi..Amin ya Rabbal Alamin. Semoga Syawal kali ni menjadi Syawal yang dapat mendidik hawa nafsu penulis sama seperti bulan sebelumnya.Insya Allah.


Ok..ape nak mula dulu ye...kita tengok dulu lah ape program yang sekolah dah buat sepanjang minggu lepas untuk ihyak Ramadhan dan sambutan Aidilfitri untuk 40 murid2 Islam SKTAR dari hampir 200 murid keseluruhan yang mendaftar di sekolah asli ini. Pada hari khamis ( 10hb september 2009) hari terakhir murid2 UPSR jawab exam..guru2 SKTAR berkesempatan membungkus dan re packing kerepek raya yang penulis beli siap2 dari kampung. Hasil collection guru2 tersebut sebanyak RM ***.** cukup untuk membeli 4 kerepek setiap satu 5kg.setiap murid Islam dapat 4 aneka kerepak yang dibungkus kecik2.


Pada 15hb september 2009 (selasa) kesemua guru-guru sepakat menyumbang wang,tenaga dan keringat bersama-sama membuat bubur lambuk,bihun sup n kuih muih untuk hidangan berbuka bagi diagihkan untuk murid Islam dan guru2 waktu berbuka magrib hari itu. Kesemua guru-guru diberi tugas yang sama rata. Guru perempuan sibuk memotong bhn 2 mentah,menumis dan menyediakan bahan..guru2 lelaki pulak, membasuh periuk belanga, mengacau bubur dan menjadi penglipur lara..hahaha... So pada waktu sebelum balik kesemua sumbangan makanan tersebut berjaya dilaksanakan dan dirasmikan oleh puan Guru Besar.


Pada 16hb September 2009 (Rabu) kesemua guru2 dan staf sokongan sekolah berjaya mengadakan majlis makan berbuka puasa bersama murid2 Islam asrama.Hampir separuh dari warga sekolah diirngi family turut memeriahkan majlis tersebut yang diadakan di kantin sekolah.anggaran seramai 60 orang hadir di majlis tersebut.Makanan dan kuih muih dihidangkan oleh pembekal makanan asrama dan sedikit sumbagan dari warga sekolah. Majlis turut diberkati dengan solat maghrib,Isyak,Tarawikh dan witir yang di pimpinkan oleh Ustaz Bakhtiar dan jemputan Ustaz Nahari (suami cikgu huda). Majlis selesai sebelum pukul 10 malam.


Pada 17 september 2009 (khamis) adalah hari terakhir sebelum persekolahan ditutup selama seminggu bermula esok untuk meraikan kedatangan aidilfitri di kampung halaman masing-masing. Pada pagi ini..satu perhimpunan khas diadakan bagi menyerahkan sumbagan aidilfitri pada setiap murid2 Islam yang bersekolah di sini. Sebanyak 31 beg beras dan beg keras mengandungi baju raya,kuih raya dan sedikit sumbangan wang telah disempurnakan dengan jayanya oleh puan GB dan dihadiri oleh kesemua guru-guru SKTAR. Oh ya..hari ini juga merupakan hari terakhir untuk guru GSTT sekolah ini bertugas mengantikan tempat puan Hamidah yang cuti bersalin. Terima kasih atas sumbangan diberikan oleh cik Nadia dari warga sekolah.


Penulis selamat sampai ke kampung tercinta di Sungai Besar pada jam 6.00 petang...cuaca sepanjang petang ini hujan..adakala lebat dan renyai2..santaklah sampai ke malam ini. Dan pada malam itu juga sedikit berita sedih disampaikan oleh ibu penulis dan ibu2 saudara tentang kepergian adik sepupu penulis yang dijemput Ilahi pada jam 11.30 malam ini..mangsa koma selepas terlibat dalam langgar lari pada jam 10.00 pagi tadi sewaktu menghantar barang. Al-Fatihah untuk arwah pijoi ( Mohd Farizul bin Ramlan)..semoga Pak Uteh dan Mak Uteh tabah menghadapi aidilfitri tanpa kehadiran anak tunggal lelaki mereka. Seperti baru semalam penulis meraikan aidilfitri bersama arwah ( tahun lepas).


Jadi buat kesudahannya..berhati-hatilah kita di sepanjang masa terutama di jalanraya.lagi2 jalan jem teruk nak raya ni.Ingatlah orang yang tersayang. Di kesempatan ini penulis ingin memohon ampun dan maaf buat kesemua pembaca blog yang penulis hormati.Jika ada tutur bicara dan penulisan yang bisa membuat hati kalian pedih,sejuta kemaafan ..Maaf Zahir dan Batin..Raya jemput datang kerumah ye..apepun call dulu...selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin dari penulis dan kesemua ahli bilikjqaf dan warga sekolah.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...