Selasa, 25 Disember 2012

Lawatan sahabat karib dari Terengganu

Salam..

Jika rujuk pada post-post sekitar tahun 2008 di blog ini pastinya penulis ada banyak menyebut tentang seorang rakan baik di Kuarters JKR Sungai Jelok Kajang Selangor.  Beliau yang penulis maksudkan ialah Mazlan atau lan.. Panjang cerita untuk dikisahkan dalam ni..apa yang boleh dikhabarkan beliau merupakan sahabat yang banyak membantu penulis ketika susah dan senang. 

Pada 22/12/2012 penulis telah menerima kunjungan dari beliau dan isterinya Ain yang merupakan pensyarah di Terengganu. Berikut adalah diari masa sepanjang 3 hari beliau di sini.

Kenangan bersama rakan2.. Kiri : Penulis, Jasrizal, adik Hadif, Ain dan Mazlan di Scott Restaurant Fraser Hill.

22 Disember 2012 ( Sabtu)

4.30 petang :  Penulis mula bergerak ke Stesen Komuter Rawang

5.00 petang : Menjemput beliau dan isterinya di sana  selepas kereta beliau parking di Putrajaya.So dia ambik Komuter dari Bandar Tasik Selatan dan tukar tren ERL terus dari Putrajaya.

6.00-7.30 petang : minum  petang dan menikmati satay di restoran hadapan masjid Batang Kali. Cuaca hujan lebat. Terpaksa pinjam payung dari pelanggan lain untuk balik ke kereta.

8.00 malam : menurunkan beliau di Homestay abang Eskay di Taman Bukit Bujang  KKB. Sewaan cuma RM120 saja semalam.  menginap selama 2 malam di sini. Hopelly selesa lah ye.

9.30 malam : menjemput saudara mazlan dan isterinya untuk makan malam di restoran abang aziz siam di Jalan Pahang hadapan Dewan Merdeka KKB. Oh ya..penulis sempat tengok final ke 2 AFF Cup antara Thauland dan Singapore. Singapore juara agreget 3-2. 

11.00 malam : Singgah di Kedai Runcit Setor Insaf KKB beli air minuman dan snek di homestay.

11.15 malam : Penulis tinggalkan mereka di Homestay. Penulis kembali semula ke rumah di Taman Ampang Pecah. Sebenarnya penulis dalam proses pindah rumah dalam minggu ni. 

 
 Sewaktu di Cabel Car Skyway Genting


 23 Disember 2012 ( Ahad)

8.30 pagi : Menjemput mereka di Homestay untuk bersarapan pagi nasi lemak di Restoran tepi BSN KKB. Bersedia untuk lawatan panjang dan memenatkan harini.

9.00 pagi : Isi petrol di Esso KKB dan terus bergerak ke Genting Highland. 

9.30 pagi : Selamat tiba di Cable Sky way Genting Highland.

Ambik gambar takut2 sebab cameraman berbayar diorang tak bagi bawak phone dan camera dalam tu. Gila apa..cas sekeping gambar sampai RM50.00

10.30 pagi : Setelah beratur hampir 40 minit baru turn kami dapat naik Cable car. Apa yang boleh dikatakan sykway ni taklah segayat cable cari gunung Mat Chinchang Langkawi. Lagi tinggi. cuma perjalanan tu jauh sikit 3.4km. Tiket return RM12.00

11.00-1.30 tengahari : Cuci mata sekitar In door Game Genting Highland. Sempat selama sejam di Snoworld. Suasana yang hampir sama dengan ICity cuma taklah sebesar taman tema lampu tu. Tiket murah cuma RM25.00.

 
 Ok tak..ada gaya tak ? hik3. (Perasan kunun kat Budapest Hunggary ler tu )

 ICity Shah Alam perlu belajar guna kaedah Snoworld Genting seperti tiada token untuk laci, sediakan glove dan Genting juga tak perlu rasanya buat peraturan camera dan phone tak dibenarkan masuk.. Nak bisnes ler tuu...

1.50 tengahari : Kembali untuk return naik Cable Car.. ada program lain petang ni.. tu yang kami turun awal tu.

2.00 petang : Turun dari Genting Highland. Masya Allah..ramainya orang nak naik skyway.. lagi ramai sampai beratur panjang. Mujur kami tiba awal.

2.30 petang : Singgah untuk rendam kaki di Kolam Air Panas Hulu Tamu. Penat tekan minyak dan brake kereta sepanjang di genting. Mazlan pun rasa best sangat sebab perjalanan darah terasa lancar je.

3.00 petang : Solat zuhur dulu di Masjid Sungai Masin Hulu Tamu.

3.15-3.40 petang : Baru berkesempatan lunch nasi ayam di Restoran tepi Petronas Batang Kali. Ada yang kurang sikit dalam nasi tu..sambal tak power. Tq bro lan kerana belanja. 

3.50 petang : Ketika drive di Rasa menghala ke Fraser Hill , abang Jasrizal telefon bertanya lokasi..Yes.. Kami bertolak naik guna Kereta Harrier baru ambik seminggu lalu. Toyota Harier ni dah lama teringin nak naik..Kesampaian jugak akhirnya. Alhamdulillah.

4.00-5.00 petang : Mendaki ketinggian Fraser Hill. Jalan yang sangat mencabar dan berliku. Jalan dan selekoh yang tajam. Dah lama tak pegi sini. Last tahun 2009 akhir tahun... masa tu..hmmm entahlah.

 

5.15 pm : Sampai di Town Fraser Hill. Bergambar di Clock tower, beli fridge magnet di Gift Shop dan menikmati minum petang 5 orang di Scott's Resaurant Fraser's Hill. Mahal pun takpe..sesekali je. Syok..Sejuk je berkabus. 


6.30 pm : Solat Asar di masjid Sultan Mahmud Fraser Hill.

6.50 pm : Cuaca hujan renyai dan berkabus..menambahkan kesejukan di puncak Fraser ini. Kami mula pulang menuruni GAP. 

7.50 pm : Alhamdulillah perjalanan gelap sepanjang jalan Pertak - KKB terasa lancar. 

8.00 pm : Solat Maghrib di Masjid Ar-Rahimah KKB. Mendengar talaqi musyafahah secara beramai2.. Rasa tenang je dengar bacaan ayat qur'an secara beramai2 di dewan solat masjid ini.

8.30 pm : Menikmati makan malam di Restoran Rose Seafood. Banyak yang kami sembangkan. Penulis cuma makan rojak buah je.diet malam

9.30 pm : Menerima jemputan mazlan untuk bermalam di homestay beliau menginap. Mengimbas kembali cerita2 menarik kami sepanjang di Kuarters Sungai Jelok Kajang dan perkhidmatan Pekerja Khidmat Singkat (PKS) gaji hari di Putrajaya.. ada suka dan duka.

12.30 am  : Tak sedar rupanya dah larut malam. Selamat Malam.


 24 Disember 2012 ( Isnin)

8.00 pagi : Kami pergi ke rumah penulis di Taman Ampang Pecah. Membersihkan diri dan menyediakan keperluan nak mandi sungai hari ni..yeaah.

8.30 pagi : Bersarapan pagi di Fazlina Maju KKB. 

9.00 am : kami pergi ke Galeri Seni Kuala Kubu Bharu di Jalan Padang Golf. Kalau sesiapa yang nak tulis nama atas batu kat sini lah tempatnya. Terima kasih pada Encik Wahab kurator Pengarah Galeri Seni MDHS yang sudi bagi penerangan dan free gift pada kami berupa replika " Kalau Pergi Kuala Kubu, Tulis nama atas batu" 

9.30 am : Menuju ke Kalumpang Resort. Hajat kami nak bermandi manda. Harap tiada kepala air lah.

 
 Sejuk..Tempat kami pilih mandi kawasan tak berbatu. Berbaloi la RM2.00 tu.

9.50 am : Alhamdulillah..cuaca sangat cantik dan air pun tenang je. Sejukkk sangat. Tempat ni dah makin bersih,tolilet pun dah ada sumber air paip... 

cuma yang tak seronok lepas jambatan gantung tu dah ada owner . kena bayar RM3.00 sorang. bertekak dengan pekerja Nepal tu. Sudahnya penulis cuma bayar RM 2.00 je untuk kami bertiga mandi di situ. 

10.00 am -12.30 pm : fuhh... Best2. Dah lama tak mandi kat sini. Last tahun 2009. Mase tu?? hmm,,entahlah.

12.50 : Pulang..Kami bungkus nasi makan tengahari di Restoran Seri Melayu KKB.

1.10 pm : Bersiar seketika di Taman Millenium KKB dan berjumpa dengan sahabat baik di KKB tuan Hadi al Besuti yang kini dah bukak warung di jalan tepi PLKN tu. Tahniah.

1.30 pm : Penulis hantar mazlan dan wife nya ke Homestay di Taman Bukit Bujang. Mereka akan check up jam 2.30 petang ni.

2.35 pm : Penulis menjemput mereka dan menghantar ke rawang.

3.00 pm : Mereka selamat tiba di Stesen Komuter Rawang. 

---------------------------------------
 
Semoga berjumpa lagi sahabat baik ku.. InsyaAllah ada masa akan penulis tiba lagi ke Kemaman Terengganu menemui kalian.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bnyk bnda yg kurg dtulis ni..terutama kisah roti canai telur bwg n homestay lampu menyala..hehe..mane gmbr2 sahabatmu itu..?ini kurang markah..

efika.blog berkata...

lan...hihi..pengalaman yang indah dan terbaeeek je letak kat sini..yang terkureeng dan terburuk tak payah..hahaha

Tanpa Nama berkata...

Memg terbaek la jis..rase nk dtg lg..trutama hot spring..

efika.blog berkata...

ok takde hal..nantikan kunjungan balas aku ke terengganu kelak..insyaAllah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...