Sabtu, 20 Jun 2009

BILIK j-QAF BERGEMA KEMBALI

Salam perpaduan salam ikatan islam..


Dah pun masuk seminggu warga pendidik dan murid-murid kembali belajar ke sekolah seperti biasa. Macamane semangat anda bila dah terlalu lama sangat bercuti dan melakukan kerja-kerja rutin seharian? Jangankan budak-budak, bapak budak pun nescaya akan beri jawapan yang sama. Tapi bukankah pekerjaan itu ibadah selagi mana berlandaskan al-qur'an dan sunnah!


Seperti lazimnya, penulis akan mula melihat perkara pertama di sekolah...asrama! ya asrama, dah 2 minggu penulis tak melihat murid-murid tersebut..rasa rindu dengan gelagat mereka takkan hilang dalam ingatan penulis,insyaallah. Penulis dan murid seperti kebiasaannya akan mengimarahkan bilik jqaf untuk melakukan solat fardu zuhur,asar,maghrib dan isyak secara berjemaah. Pastu kami akan mengadakan kelas akademik melibatkan murid Islam dan bukan Islam.


Alhamdulillah,nampaknya mereka juga bersolat seperti biasa ketika mereka berada di kampung masing-masing waktu cuti yang lepas. Namun aspek bacaan dalam solat murid-murid masih perlu diperbaiki lagi. Inilah cabaran besar bagi memastikan murid-murid faham apa itu solat yang sempurna di sisi Allah.




Hari jumaat 3.00 petang -sabtu 2.00 petang( 19-20 Jun 2009) satu perkhemahan TKRS telah dijalankan di SKTAR melibatkan seramai 50 ahli TKRS dari tahun 4,5 dan 6 berkampung sejak petang jumaat lagi .Penulis telah diberi kepercayaan untuk menjadi ketua AJK bahagian peralatan,mujur dengan kerjasama yang baik dari AJK peralatan yang lain dan bantuan guru-guru yang lain juga melicinkan semua urusan.Syukur alhamdulillah ya Allah.

Sepanjang kem tersebut berlangsung tiada masalah besar para guru hadapi..itulah kekuatan SKTAR,SEMUA GURU BERSATU HATI! tiada istilah aku adalah aku, kau adalah kau..semenjak penulis menjejakkan kai di bumi SKTAR ini sejak 2007 lagi, semangat teamwork amat ditekankan. Aktiviti malam itu ( Jumaat malam sabtu kami buat program Burung Hantu.. hehe..seronok betul menyakat budak-budak tu, kebetulan pulak malam tu hujan renyai-renyai.
Bilik j-qaf digunakan untuk aktivti kerohanian Islam melibatkan murid-murid Islam ahli TKRS seramai 13 orang. Solat Asar,Maghrib,Isyak dan subuh (Sabtu) diimamkan oleh Ustaz Bakhtiar bin Matal. Kami dari bilikjqaf berharap agar kami mendapat sebuah surau yang agak luas bagi menampung jemaah solat fardhu terutama untuk murid-murid Islam di asrama. Insya allah.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...