Ahad, 8 Julai 2012

Mensyukuri nikmat mata

Alhamulillah..

kali ni penulis saja nak berkongsi tentang nikmat terbesar dalam pancaindera yang Allah kurniakan pada kita..jom soroti..


Asalmu dari tanah, kembalimu dari tanah.. apa beza kita dengan penciptaan kejadian binatang? lalu dilahirkan ke dunia, diajar mengenal Allah, mengenal Al-Quran, diajar mengenal Rasulullah saw!


Tapi kenapa sekarang kita berubah? kita lupa, leka dan lepas pandang akan segala-galanya. Lihatlah anugerah mata ini, sering digunakan untuk melihat benda yang haram, mengintai-ngintai, tercari-cari kesalahan orang lain. Lalu berkompromi dengan mulut untuk menyebarkan aib.


Sedarkah? Mata ini bukan hak kita tetapi ia hanyalah sebagai amanah dan pinjaman dari Allah swt. Kufurlah nikmat jika mata kita ini diciptakan hanya untuk dipejamkan dan dicelikkan untuk hal-hal tertentu sahaja sehingga kita membiarkan diri selamanya dalam kejahilan. Setiap mata yang tertutup, belum bererti ia tidur dan setiap mata terbuka, belum bererti ia melihat. Begitulah juga anugerah mata ini, melihat bulan menerangi malam, sehingga lupa ilmu mendekati Allah sahaja yang dapat menerangi hidup ini di dunia dan di akhirat. Allah yang menciptakan mata ini, Allah sahaja yang tahu apa terbaik untuk hambanya, mengapa kita masih degil, ingkar dan kufur? Terfikirkah kita secara tiba-tiba Allah swt tarik nikmat mata ini, apakah kita kian dekat denganNYA atau kian jauh dariNYA?


Ingatlah kata-kata Imam Al-Ghazali : Di dunia ini yang paling dekat dengan kita adalah mati, yang paling jauh dari diri kita adalah masa lalu, yang paling besar di dunia ini adalah nafsu, yang paling berat adalah memegang amanah, yang paling ringan di dunia ini adalah meninggalkan solat dan yang paling tajam adalah lidah manusia.
 
 
-Lately ni penulis tak putus2 terfikir tentang nikmat mata..Pahala cash bila kita memikirkan ciptaanNya dan ia memudahkan kita untuk membaca al-Qur'an bahkan ia juga mampu memberi dosa cash  bila melihat aurat yang tak berhak. so fikir-fikrkan bersama ;-)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...