Ahad, 5 April 2009

BANJIR MELANDA SG.PANJANG-TJG MALIM !


Salam buat semua pembaca blog yang saya hargai,

Hari khamis lepas bersamaan 2 April 2009, penulis mendapat mesej dari seorang kenalan di kampung menyatakan jalan sungai panjang - tanjung Malim ditutup untuk semua kenderaan ringan berikutan banjir yang naik antara paras 0.5 meter hingga 1.3 meter. Berbahaya untuk kenderaan kecil. Area situ memang kawasan banjir berikutan aliran sungai yang sempit dan kawasan aliran tadahan hujan berdekatan hutan dikanan jalannya.

Penulis seperti kelazimannya setiap petang jumaat jika tiada sebarang aktiviti di KKB @ sekolah maka bergeraklah penulis menuju ke kampung menaiki MYVi kesayangan penulis. Penulis dah mula berfikir nak balik kampung ikut mana atau jalan alternatif lain.. Kalau redah jugak banjir tu mau jahanam kereta baru tu.he3.. Teringat dulu masa balik kpg naik motor,.Cuma bayar rm5 untuk motor diangkat atas lori besar meredah banjir tersebut..kenangan silam..

Setelah bertanya pada rakan2 guru di sekolah penulis yang biasa pulang ke Sabak Bernam, mereka mencadangkan agar penulis mengikut jalan Bukit Tagar -Tanjung Karang. Perjalanan ikut jalan tersebut terpaksa ditambah sebanyak 50 kilometer menjadikan perjalanan sejauh 155 Kilometer, berbeza jika ikut jalan biasa penulis di sungai panjang cuma 105 Km sahaja. Tepat jam 3 petang, penulis pun bertolak ...

Penulis masuk ke Tol Tanjung Malim dan mengikuti Tol Bukit Tagar, Takde lorong Smart Tag di situ, penulis membayar RM2.90 untuk perjalanan sejauh kira2 30 Kilometer merentasi highway tersebut. Suasana Jalan di Bukit Tagar agak sunyi dan tak jauh beza dengan jalan biasa penulis lalui di sungai Panjang..malah kerja2 penurapan batu masih dijalankan di sana. Setelah itu penulis bergerak pula ke Tanjung Karang dan perjalanan tersebut biasa penulis lalui.. Melintas Kampung Parit Serong, maka penulis teringat pula pada Abang Zairi dan Wak Mahbot yang tinggal disitu.

Sepanjang perjalanan tersebut penulis dihiburkan dengan lagu nyanyian Allayharham Sudirman melalui CD yang penulis beli tak lama dahulu. Merisik Khabar, Pelangi Petang dan lain2 lagi.Penulis selamat sampai dikampung pada jam 5.20 petang.. Hmm.. Nampaknya kerja2 renovation rumah kedua orang tua penulis semakin hampir siap. Tapak Parking kereta sudah siap, cuma menaikkan tiangnya sahaja dalam seminggu dua ini..

Hari ini hari Ahad, 5 April 2009..petang ini penulis berkemungkinan akan melalui Bukit Tagar lagi..bimbang jika banjir di Sungai Panjang belum surut sepenuhnya. Malam ni penulis akan turun ke asrama sekolah untuk meninjau perkembangan semasa anak murid penulis di situ. Maka bermulalah satu hari lagi tugas mendidik anak peribumi malaysia ke arah kesejahteraan hidup yang lebih gemilang.

1 ulasan:

X berkata...

Salam...
Hai adik ustaz, rajin mengomel dalam blog? Mesti kat kelas suka berleter dalam kelas ni, hi,hi,hi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...