Isnin, 9 November 2009

Majlis Literasi al-Qur'an daerah Hulu Selangor 2009


Salam semua..

Kem Literasi diadakan di SK Bukit Sentosa Bukit Beruntung Hulu Selangor.


Pada hari sabtu lepas bersamaan 7 November 2009 berlangsungnya satu majlis Literasi al-Qur'an yang berlangsung di SK Bukit Sentosa, Bukit Beruntung Hulu Selangor. Di situ bilikjqaf SKTAR telah menghantar dua orang wakil murid dari Sktar iaitu adik Firdaus Mohd Nor bin Rusdi Anwar dan adik Safira binti Burat yang kini dalam tahun 3. Murid tersebut diiringi oleh guru j-QAF tunggal di sekolah ini iaitu Ustaz Abdul Aziz. Manakala Ustaz Bakhtiar dilantik sebagai jurukamera dan AJK Dokumentasi di peringkat Jawatankuasa Perlaksanaan.




Ustaz dari SK Serendah mendengar bacaan iqra' oleh adik firdaus dari SKTA dan seorang murid dari SK Rasa



Sebenarnya perlaksanaan program tersebut bermula secara tak rasmi oleh penulis pada malam sabtu tersebut di mana as-Syeikh Hishamuddin dari SJKT Tamil Sg.Choh, Ustaz Samsudin Penyelia j-QAF Daerah dan Ustaz Bakhtiar dari SKTAR meminta penulis dan ustaz Zaki dari SK Ampang Pecah menolong memasukkan pamplet bacaan Iqra' dalam Fail folder. Memang banyak kerja. Alhamdulillah semuanya selesai pada jam 10.00 malam. Acara seterusnya acara mengeteh yang diadakan edi Restoran Taman Tanjak KKB. Tamat pada jam 12.00 malam..
Syeikh Hishamudin dari SKKKB 1 mendengar adik safira dan seorang murid dari SK Bukit Sentosa membaca iqra'


Steady pak imam ( gelaran adik firdaus di Asrama SKTAR)

Pada keesokan hari pagi sabtu penulis membawa dua murid tersebut yang tinggal di asrama SKTAR, jadi tiada sebarang masalah besar sepanjang membawa dua murid tersebut. Kami selamat sampai ke SK Bukit Sentosa pada jam 8.00 pagi. Di situ sudah ramai rakan2 guru j-QAF dan GPI dari pelbagai sekolah sekitar Hulu Selangor. Majoriti Fasilitator yang hadir adalah guru j-QAF baru iaitu tahun 2008 dan 2009.



Set Induksi penulis dan us.Zahari dari SK Sungai Buaya pada murid2 SK Bukit Sentosa

Penulis diberi kepercayaan menjadi Fasi bagi kumpulan pertama. Program tersebut lebih mengkhususkan murid yang masih lagi belum mencapai aras iqra' 4. Jadi pendekatan set induksi penulis jalankan agak panjanglah jugak. Program tersebut tamat pada jam 1.30 petang yang dirasmikan oleh Pen.Pengarah Pelajaran Daerah iaitu Tuan Haji Razali.

Majlis penutupan diadakan

Di situ ada ucapan mengucapkan tahniah pada penulis SKTAR yang berjaya menjadi sekolah Kebangsaan Kategori Asli Cemerlang peringkat Kebangsaan 2009 dan kejayaan menghantar satu skuad Tarian Sewang pada hari yang sama di rasmikan oleh Seri Paduka Baginda Permaisuri Agong dan Menteri Shahrizat jalil sempena hari Kanak2 peringkat Kebangsaan di Puchong. Tahniah pada murid2 tahun 5,6 dan guru pengiring.

Penulis menerima sijil penghargaan dari Pen.Pengarah Pelajaran Daerah, Tuan Haji Razali

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...